گشتی در نمایشگاه «موزه‌ی لوور در تهران»


سفر ابوالهول به تهران


کودک و نوجوان > فرهنگی – اجتماعی – نیلوفر شهسواریان:
با شنیدن نام لوور به یاد پاریس و جایگاهی برای تماشای آثار بازمانده از تمدن‌های بشری می‌افتم، اما آثاری که از موزه‌ی لوور تا هجدهم خرداد ۱۳۹۷ در موزه‌ی ملی ایران، به نمایش در می‌آید، تنها مربوط به فرانسه نمی‌شود.

آثار تمدن‌های بزرگی چون یونان، رم، مصر و کشورهای گوناگونی چون ایتالیا، ترکیه، لبنان و… هم به نمایش گذاشته شده‌اند. این آثار علاوه بر تنوع جغرافیایی از لحاظ فرم هم متنوع‌اند و شامل اشیایی مانند مجسمه، نقاشی و سنگ یادبود می‌شوند.

برخی از آثار به‌قدری شفاف هستند که انگار نه انگار متعلق به صدها سال قبل‌اند و با ظرافت و دقتی ساخته شده‌اند كه همواره شکوه خود را نشان ‌دهند.

به گفته‌ی راهنمای موزه، از آن‌جایی که تماشای موزه‌ی لوور به دلیل بزرگی آن، حدود سه روز به طول می‌انجامد، این 51 اثر به‌عنوان بخشی کوچکی از مجموعه‌ی آثار موزه‌ی لوور انتخاب شده که برخی از طریق حفاری‌ به‌دست آمده و برخی دیگر از مجموعه‌داران گرفته شده است.

ساخت لوور به تاریخ پیوند خورده؛ شکل‌گیری آثار آن در عصر رنسانس (قرن‌های 15 و 16 میلادی) آغاز می‌شود و پادشاهان حمایت از هنر را ادامه می‌دهند تا این‌که در دوره‌ی حکمرانی لویی چهاردهم به اوج خود می‌رسد.

لویی چهاردهم از مجموعه‌داران بزرگ، اشیای هنری را خریداری می‌کند و جانشینانش تا انقلاب فرانسه در سال 1789 میلادی به راه او ادامه می‌دهند و پس از این انقلاب و سقوط نظام سلطنتی، این موزه در کاخ لوور تأسیس می‌شود. فتوحات نظامی ناپلئون و همین‌طور برادرش نقش تأثیرگذاری در غنی‌شدن موزه دارد و غنائم جنگی را از هلند، ایتالیا و پروس به پاریس سرازیر می‌کند.

پس از سقوط امپراتوری او در سال 1815 این آثار به کشور مبدأ بازگردانده می‌شوند و لوور به مدت چند سال به مخزن شاهکارهای هنر غربی تبدیل می‌شود.

لوور در قرن نوزدهم در اکتشافات باستان‌شناسی یونان، مصر، بین‌النهرین و ایران مشارکت داشت و مجموعه‌های هنر آن زمان را نیز جمع‌آوری كرد. در قرن بیستم و ابتدای قرن بیست و یکم، لوور به آن‌چه امروز می‌بینیم، نزدیک‌تر و بخش هنرهای اسلامی هم به آن افزوده شد.

دو اثر ایرانی در این نمایشگاه برای بازدیدکنندگان بیش‌تر خودنمایی می‌کنند، یکی تبر مفرغی متعلق به چغازنبیل با کتیبه‌ی شاه ایلامی و دیگری بیرق مفرغی از لرستان که به‌طور موقتی به وطن خود آمده‌اند. از شاخص‌ترین آثار هم پیکره‌ی ابوالهول از جنس سنگ بالزات مربوط به «فرعون هاکور» است که از بخش عتیقه‌های مصر باستان از سالن اصلی لوور به نام «سولی لوور» انتخاب شده است.

در کنار این نمایشگاه، عکس‌های عباس کیارستمی کارگردان مشهور کشورمان با عنوان «به من نگاه کن» به‌ نمایش درآمده که حاصل بازدیدهای کیارستمی از سال 1375 تا 1391 از موزه‌ی لوور است. این هنرمند تلاش کرده ارتباط نزدیک تماشاگر و آثار را به‌نمایش بگذارد. تماشای عکس‌هایش لذت‌بخش است و برایم تازگی دارد.

نسبت به زمان‌هایی که به دیدن موزه‌ی ملی ایران (خیابان امام‌خمینی‌ره، ابتدای خیابان سی تیر) می‌روم، استقبال بازدیدکنندگان پرشورتر است و شامل گردشگران و دانش‌آموزان هم می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیش‌تر می‌توانید با شماره‌ی تلفن 66702061 تماس بگیرید.



لینک منبع

مطلب سفر ابوالهول به تهران در سایت مفیدستان.